Dokumentacja dyrektora
Nadzór pedagogiczny
Ewaluacja wewnętrzna
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie kwalifikacje musi posiadać nauczyciel etyki? Kiedy Dyrektor ma obowiązek zorganizować lekcje etyki w szkole?
Na podstawie § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach, Dz.U. z 1992 r. Nr 36, poz. 155 z późn. zm. w publicznych szkołach podstawowych naukę etyki organizuje się na życzenie rodziców oraz w szkołach ponadpodstawowych - na życzenie bądź rodziców, bądź samych uczniów; po osiągnięciu pełnoletności o pobieraniu nauki etyki decydują uczniowie. Obowiązek organizacji zajęć etyki w szkole powstaje, gdy zgłosi się chętnych co najmniej 7 uczniów oddziału, a dla mniejszej liczby chętnych uczniów w klasie lekcje powinny być organizowane w grupie międzyklasowej, jeśli łączie w szkole zgłosi się co najmniej 7 osób zainteresowanych udziałem w zajeciach (§ 2 ust. 1 w zw. z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia).
Kwalifikacje wymagane od nauczycieli etyki określają przepisy § 3 i 4 w zw. z § 2 pkt 10 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. z 2017 r., poz. 1575, z których wynika, że stanowisko nauczyciela etyki w szkołach może zajmować osoba, która uzyskała poziom wykształcenia wymagany dla danego typu szkoły, czyli posiada dyplom ukończenia: studiów wyższych na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem – czyli ukończył studia na kierunku filozofia lub etyka - oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub studiów wyższych na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu (czyli program studiów obejmuje treści przedmiotu etyka lub filozofia np. na kierunkach humanistycznych), oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub studiów wyższych na innym kierunku (specjalności) niż ww., a ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu (czyli studia podyplomowe z filozofii lub etyki) oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Według stanowiska MEN z dnia 16 czerwca 2014 r. (www.men.gov.pl), mając na względzie powyższe wymagania kwalifikacyjne, zakres treści przedmiotu etyka określony w podstawie programowej oraz wychowawczy charakter zajęć, dodatkowo w klasach I-III szkoły podstawowej zajęcia z etyki może prowadzić również nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej.
Studia teologiczne, które kończą księża i katecheci, również obejmują w programie studiów filozofię oraz etykę, formalnie też mogą uczyć etyki z tym, że dyrektor szkoły powinien ocenić, czy katecheta, zwłaszcza który uczy jednocześnie religii w jego szkole, w jego ocenie będzie w stanie sprostać prowadzeniu dwóch przedmiotów, każdego opartego na innym systemie wartości (chrześcijańskich i świeckich) oraz podstawach metodologicznych. Do rozważenia pozostaje także kwestia nastawienia rodziców i w szczególności uczniów, w których świadomości może zacierać się granica między religią a etyką prowadzoną przez katechetę lub księdza.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam następujący problem: - nauczycielka od 1.09.2015-30.06.2016 przebywała na urlopie wychowawczym, - podczas wakacji od 18.07.2016-31.08.2016 przebywa na L-4, -od 1.09.2016 chce ponownie skorzystać z urlopu wychowawczego. Kiedy należy udzielić jej urlopu uzupełniającego? – czy po zakończeniu chorobowego od 1.09 tego roku, czy po powrocie z wychowawczego w kolejnym roku?
Jeśli miałoby to nastąpić po wychowawczym, to co w sytuacji, gdyby w 2017 roku nauczycielka znów przedstawiła L-4 podczas wakacji?
Czy ten urlop z 2016, 2017 mogłaby wykorzystać w 2018r? I czy powinna go wybrać po zwykłym urlopie wypoczynkowym. Czy musi złożyć jakiś wniosek, czy urlopu udziela się automatycznie? Za ile lat wstecz można wybrać urlop? Czy po trzech latach ten urlop z 2016 ulegnie przedawnieniu? Nadmienię, że w przypadku rzeczonej nauczycielki, cały proceder może trwać długo, gdyż ma ona prawo skorzystać z urlopu wychowawczego w normalnym trybie, tj. na dziecko zdrowe oraz na dziecko niepełnosprawne. Jak wyglądałaby sytuacja, gdyby nauczycielka zdecydowała się na urlop na poratowanie zdrowia i zakończyła go przed wakacjami w 2017r., a od 1.09.2017 chciała skorzystać z urlopu wychowawczego? Czy najpierw powinnam udzielić jej urlopu uzupełniającego za 2016 rok, czy dopiero po powrocie z wychowawczego? Czy mam prawo narzucić termin urlopu uzupełniającego?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Z dniem 01 września 2016r. do 31 sierpnia 2017r. zatrudniliśmy nauczyciela historii w wymiarze 1/2 etatu tj. 9/18 tygodniowo w publicznym gimnazjum. Za ile dni nauczyciel ten powinien mieć wypłacony ekwiwalent za urlop proszę o podanie konkretnej przeliczonej cyfry?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Mam zapytanie dotyczące wypłaty 6- miesięcznej odprawy nauczycielowi, który otrzymał w maju wypowiedzenie umowy o pracę z art. 20 KN.Nauczyciel skierował sprawę na drogę sadową w związku z rzekomym bezzasadnym wypowiedzeniem umowy o pracę. Jedna sprawa sądowa już się odbyła, druga ma być w październiku. Nauczycielowi należy wypłacić odprawę do końca sierpnia. Czy w takiej sytuacji kiedy nie ma wyroku sądu w powyższej sprawie należy wypłacić odprawę czy dopiero po zakończeniu spraw sądowych?
- Nauczyciel zatrudniony na czas nieokreślony w niepełnym wymiarze czasu pracy(11/18) będzie miał przydzieloną 1 godzinę nauczania indywidualnego w związku z dostarczeniem przez rodzica orzeczeń o potrzebie nauczania indywidualnego dziecka oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Orzeczenia są wydane do końca czerwca 2017 r. W jaki sposób przydzielić nauczycielowi tą godzinę - czy zmienić wymiar zatrudnienia na 12/18 i zrobić aneks do umowy na czas określony czy też można przydzielić nauczycielowi 1 godzinę ponadwymiarową. Czy będzie nauczycielowi przysługiwał dodatek za trudne warunki?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Kiedy nauczycielowi przysługuje dodatek za pracę z uczniem upośledzonym ? Proszę podać podstawę prawną.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe
Najbardziej korzystnym modelem niezmiennie pozostaje klasyczna wersja pracowni wyposażonej w serwer oraz komputery stacjonarne. Idealnym rozwiązaniem jest inwestycja w nowy sprzęt renomowanych firm. Jednak co zrobić w sytuacji, kiedy budżet na to nie pozwala?